Volledig Hitma-assortiment
2014-04-04 16:45:00

Regelneef van Hitma Groep

Gemiddelde leestijd 6 minuut Door Harald Kippersluis op 4 april 2014

Het schrijven voor het Hitma-blog moet nog even wachten. Er komt een telefoontje binnen van een klant die een vraag heeft over de werking van een apparaat, in dit geval over een transmitter. De klant gaat nu eenmaal altijd voor.

Daar waar we kunnen helpen we een klant altijd, ook al moeten we buiten de gebaande paden treden. Er waren hier in Uithoorn om de hoek bij Hitma werkzaamheden aan de waterleiding. Bleek er storing aan de apparatuur te zijn. Een van de technici kwam naar ons toe gelopen met het verzoek te helpen. Zo gezegd zo gedaan. Een uurtje later konden ze weer aan de slag. Zij blij dat het oponthoud niet langer duurde en wij blij dat we hadden kunnen helpen.

Werk onderhoudscollega’s inplannen
Dat doen we er dan tussendoor. Dan is het hier een drukte van belang. Ook omdat op sommige momenten de telefoon onophoudelijk rinkelt. Dagelijks komen er op de afdeling voorbereiding van de servicedienst van de Hitma Groep zo’n 30 telefoontjes binnen.

Dat kan over van alles en nog wat gaan; het doorgeven van een storing, maken van een afspraak voor onderhoud of een vraag hoe een pneumatische regelaar ingesteld moet worden.

Ik ben de regelneef van de Hitma Groep. Behalve dat ik vragen beantwoord, zorg ik er ook voor dat collega’s van de Hitma Servicedienst dagelijks hun werk kunnen doen. Ik maak daarvoor niet alleen hun dagelijkse werkplanning, maar bestel ook onderdelen, mocht dat nodig zijn.

Urgente storingen als eerste afhandelen
Maar storingen die prioriteit hebben, handel ik altijd als eerste af. Daarom deel ik storingen die telefonisch binnenkomen in naar belangrijkheid. Wat is er op dat moment het meest urgent, bijvoorbeeld een gasdetectiestoring die als eerste moet worden opgelost.

Laatst bleek bij een klant in de petrochemie een sensor defect, waardoor de gasdetectieapparatuur niet werkte. Daar moet dan direct iemand naar toe. Veiligheid op een dergelijke locatie staat voorop. Daarom krijgt zo’n storing altijd voorrang.

Onderhoud tijdig voorbereiden
Onderdeel van werkschema’s die ik voor de buitendienstcollega’s maak, is ook het inplannen van regulier onderhoud. Bij klanten met een onderhoudscontract wordt maandelijks of periodiek een aantal keren per jaar vast onderhoud gedaan.

We proberen zo veel mogelijk vooraf dat onderhoud in te plannen. Zou ik bijvoorbeeld voor morgen onderhoud aan een gasdetectiesysteem moeten inplannen, dan ben ik nu al te laat met mijn voorbereidingen.

Ik moet de collega niet alleen tijdig bij de poort aanmelden, maar ook zorgen dat er kopieën zijn van alle belangrijke documenten, zoals het paspoort en het VCA-bewijs. Verder vraag ik bij de klant een werkvergunning aan, zodat de projectleider op de locatie weet welke externen er aanwezig zijn en wat ze er doen. Voor al die voorbereidingen neem ik graag voldoende tijd, zodat de onderhoudstechnici op de werkplek goed beslagen ten ijs komen.

Olie reinigen
Maar we doen meer. Ook in huis repareren we bijvoorbeeld instrumentatie voor klanten, zoals handmeters. Verder zorg ik voor de verschillende systemen om olie te reinigen.

Mijn collega Sandra Vogels van het laboratorium controleert binnengekomen oliemonsters en overlegt dan met de klant of spoeling een oplossing is als de olie bijvoorbeeld verontreinigd is. Ik zorg er dan voor dat er een oliereinigingsysteem volgens planning klaarstaat, zodat de servicetechnici de olie op locatie kunnen reinigen. 

Kalibreren
Mijn collega’s Hans en Loek kalibreren apparatuur, bijvoorbeeld drukverschilmeters waarmee in de clean room voor een operatiekamer de onderdruk wordt gemeten. We doen dat gemiddeld een keer per jaar. Het plannen vereist nogal wat flexibiliteit, omdat de OK 24 uur per dag in gebruik is. Daarom proberen we de afspraak altijd in te plannen tijdens een stop.

Ook kalibreren we meters op locatie. Voorbeelden daarvan zijn druk- of temperatuurmeters of meters voor luchtvochtigheid. Het aantal mogelijkheden is ontelbaar. Hitma heeft veel kennis in huis over apparatuur. Zo zijn we de specialist voor Foxboro-apparatuur die we ook voor klanten kalibreren.

We zijn als Hitma Groep bevoegd om na het onderhoud ook de werkzaamheden te certificeren. Voor bedrijven is het belangrijk dat we niet alleen apparatuur leveren en onderhouden, maar ook certificeren. De certificaten moeten ze tijdens een audit kunnen overleggen. Voor veel klanten is dat totaalpakket van leverancier, onderhoud en certificeren een belangrijke reden om met Hitma samen te werken.

Met plezier naar mijn werk
Ik heb heel afwisselend werk en werk ik nog eens met hele leuke collega’s samen. Ik ben blij met het team waarin ik werk. We zijn er voor elkaar en helpen elkaar waar nodig.

Zo moesten er een keer ettelijke tientallen sloten (interlocks) op afsluiters worden gezet. De hele werkplaats stond vol. We hebben met z’n allen de handen uit de mouwen gestoken en in no time was de klus geklaard. Dat is echt het Hitma-gevoel. Daar doe je het voor en daarom ga ik elke dag met plezier naar mijn werk.’

Harrald Kippersluis

Harald Kippersluis

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Heb je vragen over onze service-activiteiten? Stuur mij dan een mailtje of bel mij op +31 (0)297 514 791.

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs