Volledig Hitma-assortiment
2014-06-19 15:51:00

‘Verdient u veel bij Hitma?’

Gemiddelde leestijd 4 minuut Door Astrid van Ballegoy op 19 juni 2014

Jonge techneuten zijn moeilijk te vinden. Helemaal als ze ook een commerciële instelling moeten hebben. Het kan dus geen kwaad om als technische handelsonderneming tieners te enthousiasmeren voor een functie in een technische werkomgeving. Vandaar dat we meteen “ja” zeiden toen het Uithoornse Alkwin Kollege (met een K, vraag me niet waarom) vroeg of ze met leerlingen van HAVO 2 (4 klassen) tijdens het lesuur NASK (natuur- en scheikunde) een bezoek mochten brengen aan Hitma. Dus hadden we 4 dagen een invasie aan pubers in ons bedrijf.

Zwemkleding
We draaiden een programma in elkaar. Mijn collega Ronald IJmker meldde zich meteen om namens de serviceafdeling de tieners rond te leiden. Ronald heeft al vele jaren ervaring als hulp-Sinterklaas (binnen en buiten Hitma). Als geen ander weet hij hoe je deze leerlingen, die zeker niet op hun mondje zijn gevallen, moet benaderen. “Als jullie nu allemaal de zwemkleding uit jullie tas halen, dan mogen jullie met mij mee naar de overkant”. Je zag ze denken: “Huh? Zwemkleding?” Of tegen een bijdehante jongen uit de groep: “Jij bent zeker de grappenmaker van de klas? Mooi, kom dan maar naar voren en vertel een paar moppen.”

Saai werk
Mijn aandeel was een algemeen introductiepraatje over Hitma. Ook liet ik de leerlingen de video ‘7 werelden van techniek’ van Youtech zien. En natuurlijk mochten ze vragen stellen over ons bedrijf. “Mevrouw wat doet ú dan bij Hitma?” Ik dacht wel indruk te maken op het jeugdvolk met mijn functie op de afdeling marketingcommunicatie, maar dat viel tegen. “Nou die meneer van de service aan de overkant zegt dat in dit kantoor alleen maar saai werk wordt gedaan en dat je voor het spannende werk bij hen moet zijn.” Dat moest ik beamen. Ik vlieg voor mijn marketingbaan niet per helikopter naar boortorens en doe geen spannende onderwatertrainingen. Punt voor de service.

Porsche kopen
Maar goed, het ging natuurlijk om het promoten van techniek. Ik deed opnieuw een poging: “Wie van jullie zou later wel in een baan in de techniek willen?” Wedervraag: “Verdient u dan veel geld bij Hitma?” Ah, mooi bruggetje. Dus ik vertelde over salarissen die meestal hoger liggen als er een tekort is aan specialisten voor een bepaalde functie en dat dat in de techniek vaak het geval is. “Verdien ik dan genoeg om een Porsche te kopen?”

Fietsbanden en parfum
Al met al hebben we de leerlingen een beeld kunnen geven van wat we zoal in een technisch handelsbedrijf uitspoken. Van tevoren hadden ze werkelijk geen idee. Ze dachten dat we fietsbanden maakten of parfum (in het filtratielaboratorium rook het naar parfum, omdat er voor een cosmeticafabrikant onderzoek werd gedaan). Ook leek het ze onmogelijk dat een bedrijf als Hitma al voor 2000 was opgericht. Om precies te zijn in 1926.

Stage
Of we zieltjes hebben gewonnen voor de techniek blijft natuurlijk de vraag. Maar toen ik aangaf dat ze bij Hitma ook stage kunnen lopen, waren de reacties enthousiast. “Oh dan weet ik wel waar ik later voor mijn stage naartoe ga.” Mooi, toch een positieve indruk achtergelaten. En of dat komt door de verlokkingen van het grote geld of het avontuurlijke werk van onze servicedienst (met dank aan Ronald IJmker) dat laat ik in het midden.

 

Astrid van Ballegoy

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Heb je vragen over één van mijn blogs? Stuur mij dan gerust een e-mail!

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Zoals de ouden zongen...

Door Astrid van Ballegoy op 15 augustus 2014.

In mijn dorp, oké Bovenkerk hoort bij Amstelveen, maar voor de echte Bovenkerkers blijft het ons dorp, is opvallend veel muzika...
Lees meer

Serious Xmas in de Hitma-hal

Door Astrid van Ballegoy op 2 december 2014.

Sinds 2004 staan de donkere dagen voor kerst in het teken van Serious Request. En ondanks dat wij bij Hitma best van de goede do...
Lees meer