Heftig nieuws! Het klussende kindervriendje Bob de Bouwer is vernieuwd. Zijn Britse fans waren ‘not amused’. Ik vraag me af of de kleuters in Groot-Brittannië de straat op gingen om te protesteren tegen het gerenoveerde uiterlijk van Bob of dat hun bezorgde ouders dat deden. Hoe dan ook; Bob is niet meer de oude Bob.
Jonger, langer en slimmer
Wat is er aan de hand? Bob is jonger, langer en hij oogt ook nog slimmer. De tuinbroek is bovendien vervangen door een ‘slim fit’ spijkerbroek. Klinkt in mijn oren als de ideale man (handig en hij ziet er nog goed uit ook), maar de fans vinden hem nu te gelikt. En daar komt bij: Bob moderniseert in alles! Hij gebruikt tegenwoordig een computer voor zijn bouwontwerpen en woont in de stad.
Gekleurde Piet
Ik begrijp het best. Mensen zijn gewoontedieren. Het liefst houden we alles bij het oude. Veranderingen vinden we niet fijn. Of het nu om een gekleurde Piet gaat, de publieke omroep die op de schop gaat of een reorganisatie in het bedrijf waar we werken. Persoonlijk voel ik me ook best prettig bij vertrouwde patronen. Maar ik realiseer me ook dat niets voor eeuwig is en probeer de veranderende wereld zo goed mogelijk te volgen en te begrijpen. Als het nodig is, moet je je toch op tijd kunnen aanpassen. Om er maar een cliché tegenaan te gooien. ‘Wie doet wat hij altijd deed, krijgt wat hij altijd kreeg.’
Zonder verandering geen vernieuwing
In het marketingvak volgen de ontwikkelingen al in rap tempo op elkaar, maar in de wereld van wetenschap en techniek gaat het nog sneller. En dat is goed, want zonder verandering geen vernieuwing (en vooruitgang). Met bewondering lees ik over nieuwe medicijnen, zelfrijdende auto’s, zorgrobot Zora, slimme huizen en gebouwen, horloges die 1001 dingen kunnen etc. Natuurlijk zijn er uitvindingen en ontwikkelingen die de wenkbrauwen doen fronsen, maar dat is van alle tijden. Lees de geschiedenisboeken er maar op na.
Industrieën op z'n kop
En als u denkt dat de noviteiten die ik hierboven noem grote veranderingen brengen, luister dan eens naar wat Yuri van Geest te vertellen heeft. Hij is ondernemer en drijvende kracht achter de Singularity University in Europa. Singularity betreft de convergentie en symbiose van opkomende technologieën als ICT, biotech, nanotech, neurotech, robots, artificiële intelligentie, nieuwe energie, brain computer interfaces, 3D printers en ruimtevaart. Yuri is van mening dat technologie alle industrieën op hun kop zal zetten en dat ontwikkelingen steeds korter op elkaar volgen.
Profiteren van ontwikkelingen
Tijdens ‘Media Villa Arnhem’, een maandelijks evenement dat elke laatste dinsdag van de maand plaatsvindt in Stadsvilla Sonsbeek, nam Yuri het aanwezige publiek mee in de ontwikkelingen van ‘exponential organisations’. Deze presentatie is het meer dan de moeite waard om te bekijken. Belangrijke vragen die wij onszelf moeten stellen, zijn: Wat is de betekenis van deze ontwikkelingen in ons dagelijks leven en werk en hoe kunnen wij hiervan profiteren?
Als u de presentatie van Yuri hebt bekeken, snapt u meteen waarom techneuten als Bob de Bouwer zich aanpassen aan de moderne tijd. En ik geef Bob groot gelijk.