Als je mij tien jaar geleden had verteld dat mijn werk bij Hitma me een interview bij BNR Nieuwsradio en een item in het RTL Z-programma Ondernemerszaken zou opleveren, dan had ik hard gelachen. Want om met de woorden van oud Indutrade CEO Gunnar Tindberg te spreken: “Who the hell is Hitma?”
‘Techneuten zitten niet op Twitter’
Het korte interview bij BNR Nieuwsradio heb ik vooral te danken aan Twitter, mijn favoriete social media-kanaal. Veel mensen in de B2B-sector (en daarbuiten) kijken me vol ongeloof aan als ik dit zeg. “Techneuten zitten niet op Twitter, dus wat heb je daar te zoeken?” hoor ik vaak. Maar je zult versteld staan wie je er allemaal tegenkomt en hoeveel interessante mensen je via Twitter kunt leren kennen. Het kanaal biedt de mogelijkheid om eenvoudig en op een laagdrempelige manier in contact te komen met zelfs de allergrootsten der aarde. En ja, daar zitten ook veel techneuten tussen.
BNR nieuwsradio
Hoe kwam ik via Twitter bij BNR Nieuwsradio terecht? Ik leg het je uit. Nadat ik via mijn Twitter-account de mogelijkheden had ontdekt, besloot ik Twitter ook in te zetten voor onze bedrijfsonderdelen. Als eerste was onze nieuwe afdeling ‘De Breekplatenspecialist’ aan de beurt. Je weet wel, de divisie van Hitma Process waarvan Dick Verhoef (@DickVerhoef) het boegbeeld is.
Breekplatenspecialist Dick Verhoef
Het was van belang dat we de Breekplatenspecialist snel op de kaart zouden zetten. We wilden in korte tijd een grote naamsbekendheid krijgen. Dus besloten we naast de traditionele communicatiemiddelen de sociale media-kanalen Twitter, Facebook en Linkedin actief te gaan gebruiken. Later zijn Google+, Flipboard en Youtube aan dit rijtje toegevoegd. Ook Dick Verhoef moest eraan geloven. Hij ging twitteren.
Industrial Social Media Award
Deze, voor technische B2B vrij vooruitstrevende aanpak, bleek succesvol. Binnen een jaar was de Breekplatenspecialist een bekend fenomeen in de industriële wereld. Dick Verhoef werd, mede door zijn humoristische tweets met een kwinkslag naar breekplaten (‘Ik ben gebroken’) al snel een bekende techneut. Dit was ook de organisatoren van de Industrial Social Media Award opgevallen. Ze vroegen ons mee te doen aan hun verkiezing.
Finaleplaats
En zo stonden we na diverse voorrondes in 2013 met de Breekplatenspecialist in de finale van de Industrial Social Media Award samen met Heembouw en PieterBas Automatisering. Volgens de jury, met als voorzitter Nijenrodehoogleraar John Koster, toonden de drie finalisten aan dat er een koppeling is tussen social media en de organisatiedoelen. Men vond dat we duidelijke marketing- en communicatiedoelen hadden, een heldere strategie, dat social media goed was geborgd in de organisatie en dat we in staat waren met social media resultaten te behalen.
Interview in ochtendjas
We wonnen de finale niet, maar de redactie van BNR Nieuwsradio vond de Breekplaten-case aansprekend en vroeg of ze me de ochtend na de finale mochten bellen voor een interview. Dat was dus mijn debuut op de Nederlandse radio. Samen met de heer Koster zat ik in de ochtendshow van BNR.
Dat radio-interview kon ik gewoon thuis in m’n ochtendjas doen. Ik zat boven en m’n gezin luisterde beneden live mee. Ik had de kinderen met klem opgedragen niet de slaapkamer in te komen met vragen als: “Mam, waar is mijn gymtas?” en daar hielden ze zich keurig aan.
RTLZ Ondernemerszaken
De opname voor het RTL Z tv-programma Ondernemerszaken was een heel ander verhaal. In dit programma voor bedrijven en ondernemers komt elke keer een thema aan bod dat wordt ondersteund door voorbeelden van de werkvloer, gesprekken met ondernemers en managers en praktijkcases. De aflevering waarin ik aan het woord kom namens Hitma wordt zondag 10 mei om 10.00 uur bij RTL7 uitgezonden en staat in het teken van ‘leads’.
Jaarbeurs digital
Onze medewerking aan Ondernemerszaken danken we aan de samenwerking met Jaarbeurs Digital (JB Digital). Dit bedrijfsonderdeel van de Jaarbeurs (Utrecht) komt in de betreffende aflevering aan bod en het leek de programmamakers een goed idee ook een klant aan het woord te laten. Mijn contactpersoon bij JB Digital vroeg of ik interesse had. Leek me leuk, want hoe moeilijk kon het zijn? Aanschuiven aan tafel en lekker meebabbelen over online marketing en leadgeneratie. Dat zou vast lukken.
Rode muur en een pianist
Dus hup op Goede Vrijdag naar Utrecht voor de opnames. Daar bleek het toch iets anders te gaan dan ik had verwacht. Een goede locatie vinden om te filmen, was al een hele uitdaging. Stonden we eindelijk in het Beatrix-gebouw opgesteld voor een mooie rode muur, begon er een pianist te pingelen. De vergaderruimte waar we vervolgens ons heil zochten, was te saai (grijs). Dus dan maar in de hal bij de kantoren.
Geen ‘we’
Oké, de filmlocatie was gevonden, maar toen de opname nog. Normaal heb ik wel mijn woordje klaar, maar probeer maar eens iets uit te leggen en ook nog spontaan over te komen als je de woorden ‘we’, ‘ik’ en ‘onze’ niet mag gebruiken en slechts één keer de bedrijfsnaam mag noemen. Erg lastig. Ik had het idee dat ik aan het spelletje ‘Geen ja en geen nee’ meedeed. En kwam de tekst er dan eindelijk een keer vloeiend uit, gingen de liftdeuren open en liep er iemand vanuit de lift met klikkende hakken door de gang.
Ik kan je vertellen dat de opnames er niet in één take op stonden, maar Gerard Leeuwenburg (commercieel directeur Jaarbeurs) en ik hebben echt ons uiterste best gedaan.
Zendtijd
Zo blijkt maar weer: Ook met een bedrijf waarmee je op feesten en partijen op het eerste gezicht geen indruk maakt (“Ik werk bij Hitma. Dat is een technische handelsmaatschappij. Ja inderdaad, B2B”), kun je opvallen en zelfs zendtijd krijgen. Onze aanpak heeft mij in ieder geval leuke en leerzame ervaringen opgeleverd bij RTL Z en BNR.