“Doen we wel of niet mee aan vakbeurzen?” Voor veel bedrijven is dit vast een herkenbaar dilemma. Met mijn marketingcollega's en collega’s van Hitma UltraPure stond ik voor deze keuze toen onze leverancier Pendotech vroeg of we aanwezig zouden zijn op de Labtechnology 2015 in de Jaarbeurs in Utrecht op 7 en 8 oktober.
Boodschap afstemmen
Aanvankelijk zouden we niet aan de beurs Labtechnology deelnemen, maar door de vraag van Pendotech werden we toch aan het denken gezet. Deze beurs zou wel eens heel geschikt kunnen zijn om meer bekendheid te geven aan de mogelijkheden van single-use technologie in laboratoriumprocessen. De doelgroep is duidelijk afgebakend, dus veel gelijkgestemden onder elkaar. “Daar kunnen we onze boodschap goed op afstemmen”, bedachten we.
Megabeurzen
Grote vakbeurzen zoals we die vroeger hadden, daar geloof ik niet meer in. Het waren wel mooie tijden hoor. We waren een hele week in de Rai of Jaarbeurs onder de pannen, hadden ruime budgetten en lieten de mooiste stands bouwen. Iedereen keek uit naar de beurs: Zowel de deelnemers als de bezoekers. Om op de hoogte blijven van de nieuwste technologie, moest je naar de beurs!
Internet, social media en video
Tegenwoordig hebben we de vakbeurs natuurlijk helemaal niet meer nodig om nieuwe ontwikkelingen onder de aandacht te brengen. We gebruiken het world wide web. En via sociale media als Twitter, LinkedIn, Google+ etc. bereiken we in korte tijd veel mensen. Onze producten demonstreren we in korte YouTube-filmpjes. Wat is dan nog de functie voor de traditionele vakbeurs?
Ontmoetingsplaats
De traditionele vakbeurs is volgens mij verleden tijd. Maar als beurzen zich aanpassen, dan zie ik genoeg mogelijkheden. Zaken doen blijft tenslotte mensenwerk en daar hoort face-to-face contact bij. Een beurs kan nog steeds een ontmoetingsplaats zijn waar mensen elkaar bijpraten over de trends binnen en de toekomst van een vakgebied. En als er dan toch veel vakgenoten bij elkaar zijn, dan is de beurs ook dè plek voor seminars, workshops, lezingen, korte trainingen en dergelijke. Deze beurs 2.0 past prima in de huidige tijd van samenwerken en kennis delen.
Interessant programma Labtechnology
Als we bij Hitma besluiten aan een beurs mee te doen, laten we tegenwoordig meewegen of de doelgroep niet te breed is en of er boeiende sprekers zijn uitgenodigd. Bij Labtechnology is dat dit jaar zeker het geval. Op beide dagen is er een interessant inhoudelijk programma, met lezingen over uiteenlopende onderwerpen. Er valt voor de bezoeker dus genoeg te beleven naast het bezoeken van commerciële stands. Er kan kennis worden opgedaan èn uitgewisseld. En daar doen we het als branchegenoten natuurlijk voor. Wij hebben de knoop doorgehakt en zijn 7 en 8 oktober aanwezig tijdens de Labtechnology 2015 in de Jaarbeurs. U bent van harte welkom op onze stand (nummer B19).
Bezoek jij Labtechnology 2015?
Daarbij zijn we ook heel erg nieuwsgierig wat bezoekers van de Labtechnology van deze beurs verwachten. Ga jij deze beurs bezoeken, dan vernemen we graag jouw mening via de website van Hitma UltraPure. Je maakt dan ook nog eens kans op een dinerbon ter waarde van 25 euro. Bij voorbaat dank voor je medewerking.