Na hun fietsen in de Hitma-tuin te hebben geparkeerd, stormden ze ons kantoorpand binnen. De hal vulde zich met een kakofonie van geluid en vochtige lucht. 40 leerlingen van het Uithoornse Alkwin Kollege bezochten op een regenachtige woensdagmiddag in januari Hitma om meer te weten te komen over werken bij een technisch bedrijf. De excursie was onderdeel van het profielkeuzetraject van deze 3-HAVO-leerlingen. Hun docent Natuurkunde Scheikunde Techniek en Informatiekunde Corné de Boer had gevraagd of wij deze tieners een kijkje in ons bedrijf konden geven.
Natte jassen en tassen
Waarom zou je de serene kantoorrust laten verstoren door 40 pubers die hun natte jassen en tassen in een hoek gooien, zich meteen op het frisdrank-en-roze-koeken-buffet storten en een ‘nou ‘t zal mij benieuwen-houding’ hebben? Omdat het onze plicht is. Net als vele andere technische bedrijven ervaren wij hoe moeilijk het is om vacatures in te vullen. Techneuten met een commerciële inslag zijn nou eenmaal lastig te vinden. De missie is helder: Laat jongeren ervaren hoe veelzijdig de wereld van techniek is en verleid ze te kiezen voor een bètastudie.
Contact met onderwijs
Want we kunnen wel roepen dat de vergrijzing binnen de techniek een probleem is en dat het onderwijs niet weet wat er binnen technische bedrijven speelt, maar dan moeten we zelf ook toenadering zoeken. Kom in contact met leraren en leerlingen en laat zien hoe uitdagend de technische sector is en welke skills je nodig hebt.
Profielkeuze Natuur en Techniek
Net als vorig jaar was het Alkwin Kollege dus van harte welkom. We stonden wel voor een uitdaging. De leeftijdscategorie van 3-HAVO-leerlingen is aan de ene kant ideaal. Ze moeten hun definitieve examenvakken nog kiezen. Dus een uitgelezen kans om ze te laten zien wat je kunt bereiken met het profiel Natuur en Techniek. Maar de meeste tieners hebben nog geen idee wat ze willen. En de excursie naar Hitma vonden ze vooral leuk omdat ze even uit dat saaie schoolgebouw waren en ze na afloop direct door naar huis mochten.
Bij de les houden
Hoe konden we deze leerlingen bij de les houden en onze boodschap overbrengen? Ik had een paar troeven in handen. Ten eerste mijn deskundige collega Jan Vermaat. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van procesbeheersing, kon hij heel duidelijk uitleggen wat er allemaal komt kijken bij meten en regelen in de procesindustrie. Aan de hand van een presentatie met een schematische tekening van een ketelregeling nam hij alle instrumenten uit ons pakket onder de loep. In zijn presentatie zaten alle antwoorden verwerkt van de Kahoot-quiz die hierop volgde. Het was dus belangrijk dat ze goed luisterden naar wat Jan te vertellen had. Het was leuk om te zien hoe fanatiek het er aan toe ging tijdens de quiz onder de bezielende leiding van quizmaster (en marketingcollega) Sven Vlasman.
Over de streep
Terwijl de ene helft van de groep in onze trainingsruimte alles te weten kwam over procesinstrumentatie en het takenpakket van een technische verkoper bij HITMA, nam ik de andere 20 leerlingen mee naar de hal (later wisselden de groepen). Met een aangepaste versie van ‘Over de streep’ liet ik de leerlingen diverse keuzes maken (over werken in de techniek, het aantal meisjes dat een bètastudie volgt etc.). En ik stelde vragen over HITMA. Bijvoorbeeld:
“Wat zien jullie op onderstaande foto? Ga links staan als je kiest voor: Hitma medewerkers zijn niet tevreden over hun salaris. En rechts: krakersrellen in en rondom het oude Hitma-pand in Amsterdam.”
Weet u het antwoord?
Rappende techneut
In mijn laatste vraag introduceerde ik mijn rappende collega Stefan Duran. Hij nam de groep mee voor een rondleiding in ons dienstengebouw. Stefan was naast Jan en Sven dus mijn laatste troef. Met een techneut die ook nog eens een succesvol muzikant is, dacht ik wel indruk te maken op dit jeugdige publiek. En het werkte. Stefan vertelde boeiend over ons filtratielaboratorium, de whiteroom waar we slangen op maat maken en de cleanroom waar we single-use assemblages samenstellen.
Femmetech
Doordat we een wedstrijdelement aan de middag hadden toegevoegd, hielden we de leerlingen aardig bij de les. We hadden immers prijzen in het vooruitzicht gesteld voor de vijf leerlingen met de hoogste scores bij de Kahoot-quiz. Vanuit het Femmetech-oogpunt 'meer vrouwen in de techniek’, was het extra leuk dat de winnaar van de quiz een meisje was. Met de kreet ‘Yeah! Vet gaaf ik heb gewonnen’ nam zij haar prijs in ontvangst.
Samen met mijn collega’s kijk ik met veel plezier terug op het bezoek van deze HAVO-leerlingen. Volgend schooljaar is het Alkwin Kollege weer van harte welkom. Hopelijk volgen veel technische bedrijven ons voorbeeld. Op termijn krijgen we er ongetwijfeld veel voor terug.