Volledig Hitma-assortiment
2016-11-08 17:37:00

De tijd staat niet stil

Gemiddelde leestijd 5 minuut Door Rianne Kranenburg op 8 november 2016

Koffie zetten, mapjes klasseren en de telefoon opnemen. Meer hoeft een secretaresse toch niet te doen? Gelukkig is dat al lang niet meer zo en bij Hitma zeker niet. Na bijna 15 jaar leer ik nog steeds nieuwe dingen, doe (nog) meer ervaring op en zie mogelijkheden om mijzelf te ontwikkelen. De tijd staat niet stil, dus waarom ik wel?

Begonnen als verkoopassistente
Ik ben mijn loopbaan bij Hitma begonnen als verkoopassistente. Inmiddels ben ik werkzaam als managementassistente en ondersteun ik Hans Tangenberg (directeur Hitma UltraPure) en mijn verkoopcollega’s. Zo houd ik ook nog binding met klanten en leveranciers en dat blijft een ontzettend leuk onderdeel van mijn functie.

Personeelszaken, werving en selectie
Naast mijn werk als managementassistente ben ik verantwoordelijk voor personeelszaken en werving en selectie binnen Hitma UltraPure. Samen met Wendy Koolmoes (directiesecretaresse van de Hitma Groep) pak ik ook diverse algemene P&O-zaken binnen de organisatie op. Hiervoor komen zowel mijn opleiding HRM als Arbeidsrecht goed van pas.

Gaat er veel veranderen?
Ik ben ervan overtuigd dat het P&O-vakgebied ook in 2026 als Hitma haar 100-jarig jubileum viert nog steeds bestaat. Persoonlijk verwacht ik niet dat er op het gebied van arbeidsrecht de komende jaren veel zal veranderen. We hebben immers net behoorlijke wijzigingen in de Wet Werk en Zekerheid achter de rug. Dat zijn de eerste echt ingrijpende veranderingen sinds de Tweede Wereldoorlog, dus als je het zo bekijkt is 10 jaar niet zo’n lange tijd.

Langdurige dienstverbanden
De recente veranderingen zijn o.a. van invloed op ontslagregelingen en flexibele contracten, maar daar hebben we bij Hitma niet zo vaak mee te maken. In ons bedrijf werken technische specialisten. Voordat je je specialist kunt noemen, heb je in onze organisatie een lang inwerktraject doorlopen. En zelfs als je deskundig bent op een vakgebied, blijf je binnen Hitma trainingen en cursussen volgen (intern en extern) om altijd op de hoogte te zijn van de laatste technische ontwikkelingen. Die specialisatie is niet te realiseren bij kortlopende contracten. We zien dan ook dat de meeste Hitma-collega’s lange tijd bij ons in dienst blijven.

Digitaal versus menselijk contact
Natuurlijk zal recruitment steeds meer digitaal gaan, maar of we werving en selectie 100% kunnen automatiseren, is de vraag. Geschikte kandidaten selecteren, blijft mijns inziens toch altijd een persoonlijke inschatting. Er is altijd een persoonlijk gesprek nodig om de definitieve keuze te maken.

Adviesrol
HR/HRM zal volgens mij meer richting een adviesfunctie gaan. Juist door de digitalisatie zijn er minder administratieve handelingen nodig en wordt adviseren belangrijker. Het verkrijgen van managementinformatie verandert en deze gegevens zijn meer en meer beschikbaar. Zo worden adviestaken breder.

Coaching jonge medewerkers in de techniekVergrijzing en part-time banen
Wat mij de laatste jaren opvalt, is dat jonge(re) mensen er steeds vaker voor kiezen parttime  te werken en niet meer standaard 40 uur per week. Ze hebben naast hun werk vele interesses en bezigheden en kiezen er bewust voor in vrije tijd te investeren. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Zeker omdat binnen Hitma de komende 10 jaar diverse ervaren collega’s met pensioen gaan. Daar kunnen we nu al op anticiperen door kennisoverdracht, coaching en mentoring, maar dus ook door rekening te houden met wat jonge werknemers aantrekt in een organisatie.

Brede rol managementassistente
Ook de rol van managementassistente zal eerder breder worden dan verdwijnen. Agendabeheer bijvoorbeeld is een typische traditionele taak die altijd door ons werd uitgevoerd. Door het gebruik van mobiele telefoons is dit veranderd. Collega’s kunnen immers afspraken nu zelf snel en gemakkelijk in hun mobiel zetten. Maar zodra er een afspraak moet worden verzet, er met meerdere agenda´s rekening moet worden gehouden of er op korte termijn iets moet worden gepland, is de managementassistente of secretaresse toch ´onmisbaar´.

Social media
Om de sociale media kun je tegenwoordig niet meer heen. Vacatures delen we uiteraard via LinkedIn, Facebook, Twitter en diverse online kanalen. Toch blijkt dat we binnen onze sector vaker via via met geschikte kandidaten in contact komen. Grote aansprekende bedrijven (bijvoorbeeld in de consumentenmarkt) trekken op LinkedIn nou eenmaal sneller de aandacht met hun vacatures dan relatief onbekende bedrijven als Hitma. Dus ken je enthousiaste techneuten met passie voor hun vak? Wijs ze dan gerust op www.werkenbijhitma.nl.

Rianne Kranenburg

 

Rianne Kranenburg P&O

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Heb je vragen over dit blog? Mail mij dan gerust.

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs