Op het moment dat ik dit schrijf, ben ik exact 38 jaar bij Hitma in dienst. Ik kan me mijn sollicitatiegesprek nog goed herinneren. Hitma was net verhuisd van de Jan Luykenstraat in Amsterdam naar het pand in Uithoorn. Het gesprek met Tjeerd Hoeksta, hoofd-van-dienst van Hitma Instrumentatie, vond plaats tussen de verhuisdozen.
Ketjen
Voordat ik bij Hitma kwam, was ik al bekend met het bedrijf. Ik werkte als meet- en regeltechnicus bij Akzo in Amsterdam, ook wel bekend als ‘Ketjen’ het chemiebedrijf in Amsterdam-Noord dat is opgegaan in AkzoNobel. Ketjen was de naam van de medeoprichter van het bedrijf Gerhard Tileman Ketjen. Buitendienstverkopers Bert Hofsink en Paul v.d. Kruk van Hitma waren kind aan huis bij Ketjen. Ze waren welkome gasten. De heren brachten immers altijd de laatste snufjes op instrumentatiegebied mee. De rode loper ging als het ware voor ze uit. Wilde je in het pre-internettijdperk op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op je vakgebied, dan was je aangewezen op de informatie van technische verkopers en vakbeurzen als Het Instrument.
Servicemonteur bij Hitma
Het was Bert Hofsink die me vroeg of ik interesse had in een baan als servicemonteur bij Hitma. Daar had ik wel oren naar. Ik kende de producten al, met name de meetinstrumenten van Schlumberger, dus ik had al de nodige ervaring toen ik bij Hitma in dienst kwam. Ik bestierde in die tijd in mijn eentje de serviceafdeling. Ik voerde reparaties uit in de werkplaats bij Hitma en op locatie bij klanten en regelde de administratie.
Ivoorkust
Mijn mooiste Hitma-herinneringen zijn o.a. uit die begintijd. We leverden Schlumberger-producten aan HVA International (organisatie voor landbouwontwikkeling) voor een irrigatieproject op een suikerrietplantage in Ivoorkust. Er waren opstartproblemen en ik mocht in 1980 naar Afrika afreizen om de boel aan de praat te krijgen. Een onvergetelijke ervaring in een compleet andere wereld dan ik gewend was. In 1982 ben ik nog een keer met Kees de Wit (collega van een zusterbedrijf Brouwers Verpakkingen) terug gegaan. Tijdens de hevige moessonregenbuien braken de communicatiekabels van het Telemetriesysteem. Om hier geen last meer van te hebben wilde men een radiografische verbinding. Met behulp van Kees de wit heb ik toen de nodige radioapparatuur geïnstalleerd voor spraak en data.
Turbineflowmeters voor Esso
Een ander groot project was de nazorg aan Esso raffinaderij nadat we meetapparatuur hadden geleverd voor een nieuw meetstation voor ruwe olie. In Parijs gaven we medewerkers van de raffinaderij uitleg over de installatie en werking van onze turbineflowmeters en op de raffinaderij werkte ik mee aan de ingebruikname van het meetsysteem.
Instrumentencatalogus
In de jaren ’80 verschoof mijn aandachtsgebied geleidelijk van de service naar de verkoop. De eerste PC’s verschenen op kantoor (1 per verdieping) en ik verdiepte me in de werking ervan. Hierdoor werd ik een vraagbaak voor mijn collega’s op de verkoopafdelingen en ik was steeds vaker op kantoor te vinden. In deze periode (1985) kwam ook de eerste instrumentatiecatalogus uit. Ik werd gevraagd of ik wilde helpen bij de totstandkoming en zo lag de nadruk van mijn werk steeds meer op verkoop. In 1986 kreeg ik daarbij ook de leiding over de instrumentenshop van Hitma. Gecombineerd met mijn servicebaan werd dat wel heel erg druk. Vandaar dat ik toen de volledige overstap maakte naar verkoop.
Trainingen
Ik heb wel hele goede herinneringen aan mijn tijd bij de service. De ontwikkelingen op instrumentatiegebied volgden elkaar in rap tempo op. Steeds meer meetinstrumenten werden elektronisch en er kwamen door de jaren heen veel nieuwe leveranciers bij. Dit betekende dat ik regelmatig trainingen mocht volgen op mooie locaties over de hele wereld.
Club Med
Zo herinner ik me nog de vele trainingen bij Promac in Canada en een sales meeting van Newport op Sicilië. Voor die sales meeting verbleven Bert Hofsink en ik bijna een week in een resort van Club Med. De trainingen begonnen ’s morgens om 7 uur, maar van 12.00 tot 16.00 uur mochten we doen wat we wilden. Dat leek wel vakantie. Totdat we om 16.00 uur weer de trainingsruimte in moesten tot 19.00 uur ‘s avonds. We waren tijdens die laatste sessies niet echt superfit.
Aanpassen aan veranderingen
De Hitma Instrumentenshop met de bekende catalogus (later de Instrumentatie Express) was eigenlijk de voorloper van onze online dienstverlening. Nu vind je op onze Instrumenatie-website ons hele assortiment terug en kunnen direct bestellingen worden geplaatst. Terugkijkend denk ik dat dat de kracht van onze, inmiddels 90 jaar oude, organisatie is. Aanpassen aan veranderingen met nieuwe technologieën en leveranciers en onze wijze van klanten van dienst zijn.
Trouwe klanten en leveranciers
Dat is wel de rode draad in mijn Hitma-carrière. We zien het nu weer. De klant is tegenwoordig veel wijzer dan vroeger. Informatie haalt men van internet. De rode loper wordt niet meer uitgerold voor een technische verkoper. Daarom is het belangrijk dat klanten en onze leveranciers ervaren dat ze bij Hitma samenwerken met goed opgeleide techneuten die voor elke applicatie maatoplossingen zoeken. Dat we daarin slagen, blijkt wel uit het feit dat ik met sommige klanten al gedurende mijn hele loopbaan bij Hitma zaken doe. Ook onze leveranciers zijn trouw. Met Dwyer Instruments werken bijvoorbeeld al 50 jaar samen. En daar ben ik uitermate trots op.
Kees Veen (Twitter @cveen53)