Volledig Hitma-assortiment
2018-10-29 15:26:00

Hoe kunnen we onze technische kennis beter benutten?

Gemiddelde leestijd 2,5 minuut Door Astrid van Ballegoy op 29 oktober 2018

Als toeleverancier aan de maak- en procesindustrie vind ik het uiteraard interessant om te volgen in wat voor soort installaties onze producten terecht komen en welke eindgebruikers deze processystemen uiteindelijk toepassen. Een mooi voorbeeld is een kaaspasteur voor de zuivelindustrie. Laatst is er weer één opgeleverd die is uitgerust met CIP-reinigbare monsternamekranen uit ons assortiment. In een pasteur vindt een hittebehandeling plaats waardoor ziekteverwekkende bacteriën en het grootste deel van de schadelijke bacteriën worden gedood. Een proces waarbij je uiteraard voor 100% op de uitslag van je productmonsters moet kunnen vertrouwen. En dat kan ook, mits de monsternamekranen op de juiste manier worden toegepast en gereinigd.

Monsternamevraagstuk
Hier kom je wat mij betreft op het punt waar onze rol als leverancier verder gaat dan sec het leveren van procesonderdelen. Ik zal uitleggen wat ik bedoel aan de hand van een voorbeeld. Mijn collega Anne Marijke Zwarts, specialist in monsternametechnologie, komt nog wel eens in contact met zuivelbedrijven die op zoek zijn naar de leverancier van de monsternamekranen in hun productiesystemen omdat ze een technische vraag hebben. 

Neem bijvoorbeeld het bemonsteren van de luchttoevoer in een zuivelproces. Deze lucht wordt gebruikt om tanks onder druk te zetten en te legen. Als de analyse van de monsters onverwachte uitslagen oplevert, vraagt men Anne Marijke hoe hier het beste een verbetertraject kan worden ingezet. Punt is dat de werking van de monsternamekranen dan wel in orde is, maar dat er onduidelijkheden zijn over het reinigen van de kranen met CIP (Cleaning In Place) of SIP (Sterilization In Place). Anne Marijke geeft hierover dan gerichte trainingen en advies.

Specialisten
Dit is een monsternamevoorbeeld, maar ook bij andere technische disciplines zien wij de kennisvraag toenemen. De vergrijzing binnen de industrie speelt hierbij zeker een rol. Toeleveranciers aan de industrie hebben veel specialistische kennis in huis die eindgebruikers van pas kan komen. Vandaar dat wij steeds vaker de handen ineen slaan met betrokken partijen en seminars organiseren over een specifiek thema binnen een bepaalde branche. Tijdens zo’n training gaan we echt de diepte in, we zijn tenslotte met vakgenoten onder elkaar. Vaak zijn er specialisten uit het buitenland aanwezig om presentaties te houden. Het eerstkomende seminar dat wij in huis bij Hitma organiseren is een seminar over monsternametechnologie voor de voedingsmiddelenindustrie op 20 november 2018. Geïnteresseerden kunnen gratis deelnemen.

De toegevoegde waarde die leveranciers van technische procesonderdelen kunnen bieden, is groter dan je misschien denkt. Ook de technische handelsbedrijven zelf realiseren zich niet altijd hoeveel kennis er in de organisatie aanwezig is. 

Verantwoordelijk
Omdat het voor alle betrokken partijen (toeleveranciers aan industrie, machinebouwers, eindgebruikers van installaties en uiteindelijk de consument) van belang is dat installaties optimaal en veilig in gebruik zijn, draait het volgens mij om samenwerken en kennis delen. De toegevoegde waarde die leveranciers van technische procesonderdelen hierbij kunnen bieden, is groter dan je misschien denkt. Ook de technische handelsbedrijven zelf realiseren zich niet altijd hoeveel kennis er in de organisatie aanwezig is. Nog lang niet alle specialisten zijn zover dat ze voor een groep gaan staan en hun kennis delen. Maar als we het technische kennisniveau in de Nederlandse industrie hoog willen houden, moeten wij als toeleveranciers zeker onze verantwoordelijkheid nemen.

Astrid van Ballegoy

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Heb je vragen over één van mijn blogs? Stuur mij dan gerust een e-mail!

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

De tijd staat niet stil

Door Rianne Kranenburg op 8 november 2016.

Koffie zetten, mapjes klasseren en de telefoon opnemen. Meer hoeft een secretaresse toch niet te doen? Gelukkig is dat al lang n...
Lees meer