Volledig Hitma-assortiment
2019-04-30 14:18:00

Duurzaamheid als wezenlijk onderdeel van strategie en bedrijfsvoering

Gemiddelde leestijd 4 minuut Door Astrid van Ballegoy op 30 april 2019

Ons Zweedse moederbedrijf Indutrade heeft onlangs het Global Compact-duurzaamheidsinitiatief van de Verenigde Naties ondertekend. Een goede ontwikkeling, als je het mij vraagt. M’n collega’s noemen mij wel eens gekscherend ‘groene boomknuffelaar’, en daar zit eerlijk gezegd wel een kern van waarheid in. Ik ben bezorgd over de leefbaarheid van onze planeet en het is fijn om bij een organisatie te horen die zich het lot van de wereld om ons heen ook aantrekt.

Duurzame ontwikkeling
Met het tekenen van het UN Global Compact heeft Indutrade, en daarmee dus ook de dochterbedrijven van Indutrade Benelux waaronder Hitma, zich gecommitteerd aan het werken volgens de tien beginselen die hierin zijn opgetekend voor duurzame ontwikkeling op de vier gebieden:

  • mensenrechten
  • arbeid
  • milieu
  • corruptiebestrijding

Mondiale verantwoordelijkheid
Inmiddels hebben meer dan 9.500 bedrijven uit meer dan 160 landen het UN Global Compact ondertekend. Hiermee is het 's werelds grootste strategische duurzaamheidsinitiatief voor bedrijven. Het initiatief is gestart in 1999 en dringt er bij bedrijven op aan om mondiale verantwoordelijkheid te nemen en hun strategieën en activiteiten aan te passen aan de tien principes. Deze richtlijnen zijn afgeleid van de Verklaring van de Rechten van de Mens van de VN, de Verklaring van de IAO over fundamentele beginselen en rechten op het werk, de Verklaring van Rio over milieu en ontwikkeling en het VN-Verdrag tegen corruptie.

Van cruciaal belang
Bo Annvik, President en CEO van Indutrade meldt over het duurzaamheidsinitiatief: "De beginselen van de Global Compact geven Indutrade al jarenlang richting op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik ben er trots op dat we nu formele ondertekenaars van en deelnemers aan de Global Compact zijn. Het op een verantwoordelijke manier beheren van bedrijven is van cruciaal belang voor duurzame groei, ontwikkeling en winstgevendheid op lange termijn."

Het op een verantwoordelijke manier beheren van bedrijven is van cruciaal belang voor duurzame groei, ontwikkeling en winstgevendheid op lange termijn.

Sceptisch
Wij zijn uiteraard niet het enige bedrijf waar maatschappelijk verantwoord ondernemen op de agenda staat. Duurzaamheid is voor veel organisaties een wezenlijk onderdeel van de strategie en bedrijfsvoering. Toch kan ik me voorstellen dat klanten en buitenstaanders hier wel eens sceptisch over zijn. Want is ‘duurzaam geproduceerd’ slechts een loze kreet om de verkoop te stuwen of zit maatschappelijk verantwoord ondernemen echt in het DNA van een organisatie?

Daarbij hoor ik vaak: “Ja, wij burgers moeten ons van de overheid in de kosten steken voor het klimaat, maar het bedrijfsleven, en dan vooral de industrie, komt als grote vervuiler overal mee weg.” Maar als je de laatste jaren de ontwikkelingen binnen de industrie een beetje hebt gevolgd, dan heb je gemerkt dat deze sector wel degelijk bezig is met verduurzaming.

Innovatie
In 2015 hoorde duurzaamheid al tot de 5 belangrijkste succesfactoren van de Nederlandse maakindustrie. En ruim 62% van de ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf is van mening dat bedrijven moeten betalen voor de CO2 die zij uitstoten. Een meerderheid (58%) denkt dat een heffing, waarvan de opbrengst terecht komt bij bedrijven die verduurzamen, leidt tot meer innovatie. Dit blijkt uit een peiling onder ondernemers in opdracht van Natuur & Milieu.

Natuurlijk, we zijn er nog lang niet. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) berekende dat de industrie de opgegeven CO2 besparing van 14,3 megaton CO2 niet gaat halen. In het gunstigste geval komt deze sector uit op 13,9 megaton CO2. Maar overal ontstaan samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen om innovatieve projecten van de grond te krijgen. Audrey Keukens (voorzitter VNO-NCW West) verwoordt het op de website Duurzaamondernemen.nl heel mooi: “Het Nederlandse bedrijfsleven strijdt tegen de klimaatverandering in alle hevigheid. Dat gebeurt op zoveel plekken dat journalisten het niet kunnen bijhouden, laat staan de kracht ervan kunnen duiden.”

Meer dan loze woorden
Het is dus aan ons, bedrijven binnen de industrie, de bouw, transport etc. en toeleveranciers aan deze sectoren, om al die innovatieve, duurzame ontwikkelingen aan de wereld te presenteren. En vooral om te laten zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen. Ons moederbedrijf Indutrade zal in ieder geval elk jaar een Communication on Progress (CoP) uitbrengen waarin wordt beschreven hoe de organisatie haar activiteiten uitvoert in overeenstemming met de afspraken en welke verantwoordelijkheid wij hierbij nemen. De informatie over de vooruitgang die wordt geboekt, zal worden gepubliceerd op de website van het UN Global Compact en is voor iedereen toegankelijk. Zo kun je zien dat duurzaam ondernemen bij ons verder gaat dan een paar loze woorden.

afbeelding: Designed by Rawpixel.com

Astrid van Ballegoy

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Heb je vragen over één van mijn blogs? Stuur mij dan gerust een e-mail!

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

De tijd staat niet stil

Door Rianne Kranenburg op 8 november 2016.

Koffie zetten, mapjes klasseren en de telefoon opnemen. Meer hoeft een secretaresse toch niet te doen? Gelukkig is dat al lang n...
Lees meer