De keuze voor Humberto Tan als dagvoorzitter van Machevo Connect 2019 was treffend. Voor mij persoonlijk was de rode draad van het event dit jaar ‘passie’. En dan is het een kleine stap naar de afscheidswoorden van Humberto toen de stekker uit zijn Late Night-show werd getrokken: “Was het altijd even goed? Nee. Maar is het gemaakt met passie? Ja!”
De algemene ledenvergadering van Machevo & Bulk werd op dinsdagmiddag 5 november in Evoluon Eindhoven traditiegetrouw gecombineerd met gastsprekers.
100% duurzaam vruchtensap
Gabriele Luna, Group Procurement Manager bij Refresco, grootste producent van frisdranken en vruchtensappen in Europa, beet het spits af. Hij vertelde met passie over de groei die het bedrijf doormaakt en de rol van toeleveranciers bij waardecreatie in de hele lijn. “Alle schakels in de keten kunnen waarde bijdragen, bijvoorbeeld met kennis. Van inkoop tot op het engineeringsvlak. Het draait om innovatie, transparantie en traceerbaarheid (blockchain). Daarbij wordt ook duurzaamheid niet uit het oog verloren.”
De doelstelling van Refresco om in 2030 100% duurzaam vruchtensap te leveren is volgens Luna onontkoombaar. “De markt vraagt erom. Het betreft niet alleen het product, maar uiteraard ook de verpakking.” Op de vraag van Humberto Tan of dit niet eerder kan dan in 2030, antwoordde Luna dat de omslag inderdaad lang duurt, maar dat dit komt doordat de hele keten om moet. Het begint al bij de teler. Qua duurzaamheid is recycling uiteraard één van de speerpunten. Vandaar dat Luna ook pleitte voor statiegeld op plastic verpakkingen, óók op kleine flesjes.
Een organisatie veranderen is niet eenvoudig, maar om met de wijze woorden van Remco Kok te spreken: “Als wij het niet doen, dan doet een ander het wel.”
Opstaan na tegenslagen
Na Gabriele Luna was het woord aan zakenman Dirk Scheringa. De oprichter en bestuursvoorzitter van DSB Bank en voormalig voorzitter van voetbalclub AZ gaf in zijn carrière passievol leiding aan vijftig bedrijven. Hij sprak over zijn ervaringen als ondernemer en coach en over opstaan na tegenslagen. En oh ja, over dit alles heeft hij een boek geschreven.
Revolutie in vlees
Ook de presentatie van Remco Kok, CEO van Stegeman en Imperial Meat Products, sloot aan bij het thema ‘passie’. Kok heeft bij deze specialist in vleeswaren een revolutie ontketend met een uitdagende missie: in 2025 moet de hoeveelheid vlees in hun producten zijn gehalveerd. Hij won hiervoor de ‘Purpose Award 2018’.
Het bedrijf bestaat 160 jaar en Kok concludeerde toen hij bij Stegeman aan de slag ging, dat het roer om moest voor een succesvolle toekomst. Dit vroeg om een andere manier van communiceren met zijn mensen. Men moet snappen hoe en waarom het bedrijf verandert. Kok noemt het ‘onze reis’ en ‘gedeelde passie’. Met alle medewerkers begonnen ze een traject om antwoord te krijgen op de vragen: ‘waar komen we vandaan’ en ‘wat voor bedrijf zijn we?’
De doelstellingen zijn ambitieus, zoals 0% afval. Een bewuste keuze om medewerkers te dwingen anders te gaan denken. Ook hier kwam het belang van de samenwerking in de keten weer naar voren, vaak met kleine bedrijven. En de liefde voor het slagersvak is terug. Een hoogwaardig, eerlijk product is weer topprioriteit geworden.
Veranderen moet en daarvoor moet je vooral samenwerken en transparant zijn. Maar bovenal; doe het met passie.
Om duurzaamheid kan ook Stegeman niet heen. Veel vlees eten past nou eenmaal niet bij de klimaatuitdagingen waar de wereld voor staat. Daarom past het bedrijf het assortiment en de samenstelling van de vleesproducten aan. Dat het om minder vlees gaat is duidelijk, maar het betreft ook minder afval, minder waterverbruik en minder e-nummers (clean label). Kok benadrukt wel dat ook aan een duurzaam model geld verdiend moet worden.
Waar mensen werken en veranderen, worden fouten gemaakt. En dat mag! Volgens Kok was dit voor veel medewerkers moeilijk. “Hier was nooit eerder aandacht aan besteed.” Het bedrijf gaat voor 100% transparantie. “Iedereen die een kijkje wil nemen in de fabriek is welkom” aldus Kok. En daarmee zijn meteen afspraken gemaakt voor de volgende excursie van Machevo & Bulk. Zelfs het TV-programma Keuringsdienst van Waarde mag naar binnen.
Een organisatie veranderen is niet eenvoudig, maar om met de wijze woorden van Remco Kok te spreken: “Als wij het niet doen, dan doet een ander het wel.”
En zo hebben we tijdens Machevo Connect geleerd dat veranderen moet en dat je daarvoor vooral moet samenwerken en transparant moet zijn. Maar bovenal; doe het met passie.
P.S. En over passie gesproken; Tijdens de ledenvergadering gooide dagvoorzitter Humberto Tan al zijn charme in de strijd om mijn collega Anne Marijke Zwarts te strikken. En het werkte. Ze gaat plaatsnemen in de accreditatiecommissie om met één en al passie het kasboek van Machevo & Bulk te controleren.
Misschien is lidmaatschap van Machevo & Bulk ook voor jouw bedrijf interessant. Meld je hier aan.