Goede leidinggevenden zijn onmisbaar voor het behoud van jongeren in bedrijven. Zo luidt de conclusie van een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse jongeren tussen de 15 en 27 jaar dat Motivaction uitvoerde in opdracht van YoungCapital. Om aan de groeiende vraag naar technisch personeel te voldoen is het dus niet alleen belangrijk om jong talent aan te trekken, maar ook om ze onder goed leiderschap binnen organisaties te laten ontwikkelen. Motivaction zocht uit welke managementkwaliteiten hiervoor cruciaal zijn.
Werkgeluk
Volgens 84 procent van de ondervraagde jongeren heeft hun leidinggevende grote invloed op hun werkgeluk. Managers hebben daarmee een sleutelrol in het behoud van jongeren in hun organisatie. Hoogleraar organisatiepsychologie prof. dr. Astrid Homan verklaart dat mensen die ontevreden zijn met hun manager, eerder geneigd zijn om een baan te zoeken bij een ander bedrijf. “Logisch, want als je niet met je leidinggevende op kunt schieten, heeft dat waarschijnlijk negatieve gevolgen voor het vervolg van je loopbaan.”
Zekerheid
Wat maakt een manager prettig om mee te werken? Volgens jongeren zijn de volgende eigenschappen het essentieel: op een goede manier feedback geven, toegankelijk zijn, eerlijk zijn, vertrouwen tonen en afspraken nakomen. Waardering tonen kwam als belangrijkste eigenschap uit de bus.
Deze behoefte aan waardering heeft voornamelijk te maken heeft met een verlangen naar zekerheid. Jongeren starten zelden met een vast contract. Blijk van waardering door een leidinggevende kan jongeren het zelfvertrouwen geven dat ze het blijkbaar goed doen en dat ze de ruimte hebben om zich in dit bedrijf te ontwikkelen.
Volgens Homan is de hele top zes te koppelen aan zekerheid. “Als je leidinggevende afspraken niet nakomt en niet eerlijk is, kun je nergens op rekenen. Met een manager die je niet vertrouwt, kom je niet ver in een bedrijf. Is je manager niet toegankelijk, dan kun je nergens terecht, en geeft-ie geen feedback, dan weet je niet hoe je ervoor staat.”
Met een manager die je niet vertrouwt, kom je niet ver in een bedrijf.
Verbetering
Gemiddeld geven Nederlandse jongeren hun leidinggevenden een 7,2. Dat is natuurlijk helemaal niet slecht, maar er is altijd ruimte voor verbetering. De winst is te halen op kwaliteiten die jongeren belangrijk vinden, maar waar ze hun leidinggevenden een lage score voor geven. In het algemeen kunnen leidinggevenden zichzelf verbeteren op de vlakken van luisteren, stress voorkomen, op een prettige manier feedback geven, jongeren betrekken bij besluiten en talenten stimuleren.
Erkenning
Jongeren die aan het begin van hun carrière staan, moeten vaak nog leren hoe waardevol ze kunnen zijn op de werkvloer. Voor een leidinggevende die het beste uit jonge teamleden wil halen, is het erkennen van de kwaliteiten van jongeren de take-home message. Jongeren willen gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Ze willen weten dat jij ze genoeg respecteert om naar te luisteren, afspraken na te komen en eerlijk tegen te zijn. Zo krijgen jongeren het vertrouwen dat ze zich binnen jouw bedrijf optimaal kunnen ontwikkelen.
(Dit is een gastblog van Iris Pijning, Digital PR-medewerker bij YoungCapital. Wil je ook een gastblog schrijven voor de Hitma-website? Neem contact op met Astrid van Ballegoy)