Voor dit blog heb ik mijn collega Gerard de Ruiter geïnterviewd, omdat wij beiden in een vergelijkbare situatie zitten binnen Hitma en ik wel eens wilde weten hoe hij de zaken binnen zijn functie aanpakt.
Gerard is vanuit de hydraulische filtratietak binnen Hitma overgestapt naar procesfiltratie. Ikzelf kwam van een ander bedrijf buiten Hitma dat voornamelijk actief is in de algemene industrie, en houd me nu binnen Hitma bezig met de gebouwautomatisering. Een volledige andere tak van sport.
Ondanks onze technische ervaring vanuit het verleden, zal het natuurlijk tijd kosten om opnieuw expert te worden binnen ons nieuwe vakgebied.
Aangezien ik nog maar relatief kort in dienst ben bij Hitma en door de huidige coronasituatie voornamelijk thuis werk, hebben Gerard en ik elkaar nog nauwelijks gesproken. Het schrijven van dit blog is dus een mooie kans om elkaar beter te leren kennen.
Tijdens het interview kwam naar voren dat we in een aantal gevallen bij dezelfde bedrijven over de vloer komen en eigenlijk onze krachten kunnen bundelen om te focussen op deze gezamenlijke klanten.
Visie van Gerard op zijn vakgebied procesfiltratie
Filtratie van media (vloeistof of lucht) is een essentieel onderdeel van een proces. Naast filtratie heb je in een proces diverse fases waarbinnen Hitma-specialisten uitstekend kunnen samenwerken. Met name die samenwerking wil Gerard graag in de komende jaren verder ontwikkelen.
Gerard gaf aan dat hij samenwerken met andere afdelingen binnen Hitma belangrijk vindt en dit ook meer wil uitdragen als een belangrijke boodschap naar onze veelal gezamenlijke klanten.
Gerard geeft aan dat hij samenwerken met andere afdelingen binnen Hitma belangrijk vindt en dit ook meer wil uitdragen als een belangrijke boodschap naar onze veelal gezamenlijke klanten.
Om dit te verduidelijken gaf hij het volgende voorbeeld:
Een klant had de wens om een duurzame koelinstallatie aan te willen leggen om het binnenklimaat in een kantoor te regelen.
Om te koelen heb je een koelmiddel nodig. Dit kan bijvoorbeeld water uit een vijver of bassin zijn. Voordat dit water gebruikt kan worden in de koelinstallatie, dient het gefilterd te worden waarvoor de Hitma-afdeling Procesfiltratie een prima oplossing kan bieden.
Vervolgens wordt het gefilterde water gebruikt in de koelinstallatie waarvoor Hitma Instrumentatie producten kan leveren op het gebied van temperatuur-, druk- en flowmeting.
De daadwerkelijke bedieningsunits vind je weer in het leveringsprogramma van Hitma Gebouwautomatisering.
Mijn visie
De afgelopen jaren ben ik voornamelijk werkzaam geweest in de procesindustrie met als rode draad de meet-en regeltechniek. De basis van het meten en regelen is in de gebouwautomatisering niet anders. Uiteraard moet je in de procesindustrie bijvoorbeeld rekening houden met explosieveiligheid en in de gebouwautomatisering zijn er weer andere eisen waaraan je moet voldoen. Toch zijn er meer overeenkomsten dan verschillen.
Voor de komende jaren verwacht ik een vlucht in met name in de ‘IoT-ontwikkeling’, waarbij steeds meer producten die wij dagelijks gebruiken worden verbonden met het internet.
In de gebouwautomatisering kun je deze trend ook al waarnemen, bijvoorbeeld dat je via een app en met draadloze producten het binnenklimaat kunt regelen.
Waar ik persoonlijk vooral energie van krijg is om in gesprek te gaan met een klant en vervolgens uit te vissen waarnaar hij of zij op zoek is en wat belangrijk is voor deze persoon. Vervolgens zoek ik dan samen met de klant naar de beste oplossing. Als dit uiteindelijk leidt tot een opdracht geeft dit veel energie.
Wat Gerard en ik vooral willen benadrukken is dat wij als Hitma-specialisten meedenken over de beste oplossing voor een bepaalde situatie bij onze klanten en wij ons graag onderscheiden door onze kennis te delen.
Daarnaast krijg ik energie van nieuwe ontwikkelingen op ons productgebied, zoals bijvoorbeeld draadloze systemen en de continue verbeteringen van het design en uitstraling van de instrumenten. Vervolgens gaan we die nieuwe ontwikkelingen introduceren bij nieuwe en bestaande klanten.
Helaas hebben we op dit moment te maken met de coronasituatie waardoor het bezoeken van klanten minimaal mogelijk is, maar ik hoop dat we op korte termijn onze normale werkzaamheden weer kunnen hervatten.
Meedenken over de beste oplossing
Wat Gerard en ik vooral willen benadrukken is dat wij als Hitma-specialisten meedenken over de beste oplossing voor een bepaalde situatie bij onze klanten en wij ons graag onderscheiden door onze kennis te delen.
Als een klant bij ons een aanvraag doet via de chat, e-mail of telefonisch zal ik altijd vragen naar het waarom en wat hij er uiteindelijk mee wil bereiken. Hierdoor zal de klant ervaren dat we daadwerkelijk zijn geïnteresseerd in zijn vraag en word je een volwaardige gesprekspartner die meedenkt.