Volledig Hitma-assortiment
2021-08-27 10:39:00

Mijn Hitma-geschiedenis en -toekomst

Gemiddelde leestijd 5 minuut Door Michiel Jansen op 27 augustus 2021

Toetreden tot de arbeidsmarkt na het afronden van een technische opleiding ging in 1996, net als nu, redelijk eenvoudig. Er was, in tegenstelling tot de eerste helft van de jaren negentig, meer vraag dan aanbod. Dus met mijn HTS-diploma op zak kon ik gerust eerst uitgebreid vakantie vieren, daarna inschrijven bij een uitzendbureau en vervolgens wachten op de uitnodigingen.

De start
Zo kwam ik in contact met Hitma waar ik, ondanks dat ik als tweede scoorde op de handschriftanalyse, na enkele gesprekken mocht beginnen als binnendienstverkoper op de afdeling ‘H4’, oftewel hydrauliekfiltratie.

Het was wel direct gedaan met het rustige bestaan als thuiswonend studentje. Ik kwam binnen met de erfenis van Joes Kloppenburg, wiens overlijden als slachtoffer van zinloos geweld tijdens een avondje stappen in Amsterdam, een enorme impact had op het bedrijf en de collega’s. Mijn eerste werkweek werd ‘afgesloten’ met een weekend SAP-implementatie.

De tweede werkweek ‘eindigde’ met een lustrumweekend naar de Ardennen ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van Hitma. De tussenliggende werkdagen waren enerverend. En lang. Dat resulteerde al snel in de aanschaf van de eerste magnetron in huize Jansen en een steeds dringender advies om zelf eens woonruimte te gaan zoeken, wat ook toen voor starters niet zo makkelijk was.

Gouden Hitma-generatie
Ik kijk met veel plezier terug op mijn binnendienstperiode bij Hitma. Op de afdeling hydrauliekfiltratie werd hard gewerkt, maar ook zeker veel gelachen. H4 vormde een hecht team en er was een (meestal) gezonde strijd met H3, de afdeling procesfiltratie. Na een klein jaartje maakte ik de overstap van H4 naar H3 (ik leef mee met Steven Berghuis) en kwam terecht in het ‘Pall Ultrafine-team’.

Hoewel we in deze samenstelling nauwelijks 2 jaar hebben samengewerkt, hebben we als team nog steeds contact met elkaar. We zien onszelf, geheel onbevooroordeeld, als een gouden Hitma-generatie. Voor mij persoonlijk was het in ieder geval een periode waarin ik heel veel heb geleerd en als persoon en verkoper ben gegroeid.

De Hitma-kernwaarden die ik toen heb meegekregen, draag ik tot op de dag van vandaag uit; Het verkopen van technische oplossingen met toegevoegde waarde gebaseerd op kennis van onze producten en de applicatie van de klant.

Waarde voor de klant
Hitma leverde (en levert) uitsluitend kwaliteitsproducten van gerenommeerde merken als vertegenwoordiger van buitenlandse leveranciers in de lokale markt (Benelux). Die intensieve samenwerking met leveranciers heeft voordelen op het gebied van kennisdeling, maar bracht ook risico’s met zich mee, zoals later zou blijken.

Als leverancier van de kwalitatief beste producten, is het niet mogelijk goedkoop te zijn. En zeker niet als je een relatief dure organisatie hebt met voornamelijk hoog opgeleide technische specialisten die met de klant op locatie samenwerken om procesvraagstukken op te lossen. Het is dan een uitdaging om de order te krijgen, terwijl je prijs hoger ligt dan die van de concurrent.

Dat kan alleen als de klant de waarde van de kwaliteit van het product en de dienstverlening erkent. Alleen dan kan de totale oplossing die je biedt kosteneffectief zijn. Deze manier van dienstverlening aan klanten, gekoppeld aan langdurige zakelijke relaties, vind ik één van de aantrekkelijkste kanten van ons bedrijf.

Het draait om mensen
Een ander aspect dat voor mij Hitma tekent, is dat de mensen echt voorop staan. Dat zie je in de uitstraling naar buiten, waar aan iedere productgroep een Hitma-collega is gekoppeld die ook echt de betreffende specialist op dat vakgebied is. Intern doen we ons uiterste best een goede werkgever te zijn en een fijne werkplek te bieden. Dat dat lukt, zie je terug in de lange tijd dat mensen bij ons blijven; na 11 jaar afwezigheid waren bij mijn terugkomst 6 van de 10 collega’s oude bekenden. En ik ben ook zeker niet de enige die na kortere of langere tijd terugkeert bij Hitma.

Ik voel de verantwoordelijkheid om er samen met alle Hitma-collega’s voor te zorgen dat we klaar zijn voor de volgende 100 jaar.

Rijke historie
Dit jaar bestaat Hitma 95 jaar. Het bijbehorende lustrumfeest moeten we helaas i.v.m. de coronasituatie uitstellen naar 2022. Maar dan gaan we dit jubileum met ruim 100 collega’s en hun partners een weekend lang goed vieren. Ook dat is één van de tradities. Pas na mijn terugkeer bij Hitma in 2018 heb ik me echt gerealiseerd hoe rijk de historie van ons bedrijf is.

Vanaf de oprichting in 1926, als agent van gietijzeren leidingwerk, heeft ons bedrijf zich aangepast en ontwikkeld; Tijdens de naoorlogse jaren met uitbreiding van het productenpakket waarmee Hitma buitenlandse fabrikanten en de lokale industrie bij elkaar bracht, gedurende de groeiperioden en de recessies in de tweede helft van de vorige eeuw en ten slotte in de periode dat we uitgroeiden tot het gerenommeerde handelshuis dat nu onderdeel is van de snel groeiende Zweedse bedrijvengroep Indutrade. In onze lange geschiedenis hebben we altijd winst geschreven, ondanks de uitdagingen die zich ieder decennium voordeden, maar meer nog dankzij de manier waarop Hitma zich heeft ontwikkeld.     

Toekomst
Ik voel de verantwoordelijkheid om er samen met alle collega’s voor te zorgen dat Hitma op haar 100e verjaardag nog net zo succesvol is als in de voorgaande eeuw en dat we klaar zijn voor de volgende 100 jaar.

De foto in mijn kantoor van de voorgaande directeuren – de heren Schepers, Steenkist en Timmer – herinnert me dagelijks aan deze opdracht, waar ik me met veel plezier voor inzet.

 

 
 

 

 
Michiel Jansen
Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Afdeling Humor en Geluk

Door Astrid van Ballegoy op 16 maart 2015.

Kent u Debiteuren-Crediteuren van Jiskefet nog? Hilarische sketches over het eentonige kantoorleven. En zeg nou eerlijk! Toen we...
Lees meer