Volledig Hitma-assortiment
2024-03-08 11:18:00

Verduurzamen van de supply chain - Een gesprek met Patrick den Haan

Gemiddelde leestijd 6 minuut Door Astrid van Ballegoy op 8 maart 2024

Als Supply chain manager bij Hitma, heeft Patrick den Haan een scherp oog voor duurzaamheid binnen de supply chain. Ik sprak met hem over recente ontwikkelingen op dit vlak en zijn ideeën over de toekomst van duurzaam ondernemen.

Patrick, laten we beginnen met een algemene vraag: Hoe zie jij de huidige stand van zaken als het gaat om duurzaamheid binnen de supply chain?

Ik zie een duidelijke verschuiving, vooral binnen multinationals. Er is een groeiend bewustzijn van de impact op het milieu en het klimaat. Veel grote spelers zijn bezig met het verduurzamen van leveringen en andere stappen richting duurzaamheid. Ik ben ervan overtuigd dat er op korte termijn een keurmerk komt dat deze inspanningen erkent en stimuleert.

Een interessante ontwikkeling inderdaad. Kun je wat meer vertellen over hoe deze verschuiving er volgens jou concreet uitziet?

Een van de meest opvallende trends die ik zie, is de terugkeer naar meer lokale leveringen. Met 'lokaal' bedoel ik binnen Europa. Grote leveranciers bouwen weer productielocaties dicht bij de afzetmarkt, wat niet alleen zorgt voor leveringszekerheid, maar ook voor een lagere CO2-uitstoot doordat de logistieke bewegingen verminderen. Neem bijvoorbeeld onze leverancier NewAge Industries AdvantaPure die vorig jaar in Coevorden een nieuwe productielocatie in gebruik heeft genomen. Dit is veelbelovend voor duurzaamheid en veerkracht in de bevoorradingsketen.

Zijn er nog andere factoren die deze verschuiving beïnvloeden?

Zeker, ook de COVID-19-pandemie heeft ons belangrijke lessen geleerd over de kwetsbaarheid van de supply chain. De plotselinge stilstand van de wereldwijde logistiek heeft laten zien hoe alles met elkaar verweven is. Dit heeft geleid tot lange levertijden en hoge kosten. We zijn ons meer bewust geworden van de afhankelijkheid van bepaalde regio's, zoals China, en de mogelijke impact van verstoringen daar. Stagnaties ergens in de wereld hebben een enorm effect op het dagelijks bestaan. Neem de blokkades van de Rode Zee. De prijzen van zeecontainers vlogen meteen omhoog. En dan gaat men toch weer over op vliegen.

Qua logistiek hebben we hiervan geleerd en zijn we ons meer bewust geworden van de risico's en de noodzaak om veerkrachtiger te worden.

Ook duurzaamheid speelt een rol bij het vergroten van de veerkracht van de supply chain. Er zijn initiatieven, zoals het beperken van vliegbewegingen en het bevorderen van elektrisch vervoer, die zowel de CO2-uitstoot verminderen als de veerkracht vergroten.

Hoe zit het met de rol van onze leveranciers en vervoerders in deze transitie naar duurzaamheid?

Leveranciers en vervoerders waarmee we samenwerken spelen een essentiële rol en ze weten dat ze mee moeten. Als ik een tender uitschrijf, vraag ik altijd wat het bedrijf doet op het gebied van duurzaamheid. We zien dat zij steeds meer worden aangespoord om duurzaamheidsprogramma's te ontwikkelen en sustainability-managers in dienst te nemen. Ze laten hun klanten nog wel extra betalen voor duurzame keuzes. Je ontvangt dan vaak een certificaat als bewijs.

Je vraagt je wel af waarom wij zouden moeten betalen voor een optie die beter is voor de toekomst van de planeet. Ook dit zal gaan veranderen als de markt duurzame oplossingen gaat eisen. Groen wordt langzaam maar zeker de norm.

Door samen te werken met onze stakeholders en bewustwording te creëren bij onze klanten, kunnen we echt een verschil maken. Het is een uitdaging voor alle schakels in de keten, maar met kleine, eenvoudige aanpassingen bereiken we al veel.

Welke rol speelt Hitma zelf in deze transitie?

Door samen te werken met onze stakeholders en bewustwording te creëren bij onze klanten, kunnen we echt een verschil maken.

Het is een uitdaging voor alle schakels in de keten, maar met kleine, eenvoudige aanpassingen bereiken we al veel.

Als organisatie moeten we ook onze verantwoordelijkheid nemen. Partners kiezen die passen bij onze duurzame ambitie. Hoewel we momenteel nog vaak voor de goedkoopste optie gaan, zijn we wel bezig met het combineren van zendingen en het verminderen van vliegbewegingen. Niets is tenslotte zo vervuilend als vervoer per vliegtuig. Of er wordt gekozen voor transport per boot. Ook dit heeft natuurlijk een grote footprint, maar er kan veel vracht in één keer worden verscheept (duizenden containers op een schip) en de scheepvaart zet steeds meer in op verduurzamen.

Per boot duurt wel lang en bij spoed kiezen we dan toch voor vliegen. Daarom maken we onze klanten bewust van duurzame opties en we betrekken ze bij onze inspanningen. Samen proberen we die spoedleveringen wel zoveel mogelijk te beperken door inzicht te krijgen in wanneer ze wat nodig hebben en hoeveel (forecast). Zo kunnen we de inkoop en logistiek zo efficiënt en duurzaam mogelijk afhandelen. Eventueel zou je klanten extra kunnen laten betalen voor snel en minder in rekening brengen voor duurzaam. Alle schakels in de keten zullen moeten bijdragen en verantwoordelijkheid moeten nemen.

Ook op het gebied van verpakkingen is nog veel mogelijk. Easy wins zijn minder plastic gebruiken en producten versturen in de originele verpakking van de leverancier en niet hier uitpakken en opnieuw verpakken met ons eigen materiaal. We merken dat klanten op dit gebied ook steeds meer eisen stellen. Dit stemmen we dan ook af met APG. Zo accepteerde een klant niet langer dat dozen worden opgevuld met plastic wokkels. Voor die klant gebruiken we nu duurzaam papier.

Door samen te werken met onze stakeholders en bewustwording te creëren bij onze klanten, kunnen we echt een verschil maken. Het is een uitdaging voor alle schakels in de keten, maar met kleine, eenvoudige aanpassingen bereiken we al veel.

Tot slot, hoe ziet naar jouw mening de toekomst eruit voor duurzaamheid binnen Hitma?

Ik geloof dat duurzaamheid een integraal onderdeel wordt van ons bedrijf. Steeds meer mensen willen hun steentje bijdragen aan een gezonde toekomst van onze planeet. Ook binnen Hitma. Het is goed dat vanuit de directie duidelijk wordt uitgedragen voor welke uitdagingen we staan en welke ambities we hebben.

Een idee is om binnen de organisatie een denktank op te zetten van collega’s. Zelf ben ik betrokken bij het project van Eldert de Jager. Hij heeft vanuit zijn bedrijf Kompasteam Hitma geholpen door een dashboard te ontwikkelen om duurzaamheids-KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) in te vullen. Ik vind dit belangrijk en interessant. Natuurlijk kost het tijd en moeten we het er nu allemaal “even” bij doen. En het zal steeds meer tijd gaan kosten.

We moeten blijven investeren in mensen en middelen om deze transitie mogelijk te maken. Alleen zo kan duurzaam ondernemen zich in ons bedrijf als een olievlek verspreiden.

Bedankt, Patrick, voor dit inzicht in duurzaamheid binnen de supply chain

Graag gedaan. Het is een belangrijk onderwerp en ik ben blij dat ik mijn ervaringen op deze manier kan delen.

Patrick beter leren kennen? Bezoek zijn persoonlijke pagina.

Astrid van Ballegoy

Leer mij kennen via mijn persoonlijke pagina. Heb je vragen over één van mijn blogs? Stuur mij dan gerust een e-mail!

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.